Another amazing week in South Africa! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van rianne Bluemink - WaarBenJij.nu Another amazing week in South Africa! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van rianne Bluemink - WaarBenJij.nu

Another amazing week in South Africa!

Blijf op de hoogte en volg rianne

19 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Zaterdag 15-03-2014
Een heerlijke dag staat ons te wachten! Te beginnen bij het quad rijden daarna picknicken en daarna nog een hele middag om lekker zelf in te vullen. We hebben afgesproken dat we om 09:15 weg zouden rijden vanaf ons huis om eerst Andriëtte op te halen bij Maranatha. Ze is een social worker op Maranatha en we hebben haar mee gevraagd. Rond kwart voor tien zitten we in de auto op weg naar Maranatha. Het is prachtig weer dus we besluiten nog even wat foto`s te maken onderweg. Als we Andriëtte op hebben gehaald gaan we op weg naar ‘Get real, Adventure breakaways’. De weg ernaartoe is prachtig! We zien bergen en hebben supermooie uitzichten op dorpen, weilanden en bossen. Onderweg gaat onze snelheidsmeter en onze kilometerteller nog kapot. Onze auto gaf aan dat we 23.7 kilometer hadden gereden terwijl dit eigenlijk ongeveer 175 kilometer moest zijn. Dit vinden we eigenlijk helemaal niet erg want we mogen eigenlijk maar 40 kilometer per dag rijden zonder dat we daar extra voor hoeven te betalen. Als we eroverheen komen moeten we per kilometer R5 extra betalen. Aangekomen bij het activiteitenpark gaan we quad rijden. Eerst wordt ons uitgelegd hoe alles werkt en dan gaan we beginnen. Het begint met een paar rustige weggetjes en hier gaat het bij mij natuurlijk al mis. Ik heb het stuur nog niet helemaal onder controle dus ik ga eerst de verkeerde kant op en daarna beland ik bijna in de bosjes. Na een extra uitleg gaat het stukken beter en daarna gaan we pas echt racen. Het was echt super gaaf! Het ging al snel heel goed en ik kreeg er echt plezier in! Stukken die erg stijl waren, scherpe bochten en een aantal plassen moesten we doorstaan. Na een poosje stopten we om op elkaar te wachten. Toen we achterom keken zagen we ineens een aantal impala`s. Dit zijn soort van bokken. Ze stonden net achter ons dus dat was echt heel gaaf! We moesten over grove stenen crossen en daardoor schoven we nogal eens weg. Ik heb zelfs een keer gehad dat ik met vier wielen van de grond af kwam. Toen we de route helemaal hadden gehad, stapten we van onze quad af en hebben we eventjes wat foto`s gemaakt. De man die de hele weg voor ons had gereden zei dat hij niet had gedacht dat dit onze eerste keer was. Hij snapte niet dat we er al zo comfortabel mee waren. Hij wilde de volgende keer wel een andere route verzinnen voor ons. Na het crossen hebben we Andriëtte verrast met een picknick. We hadden van alles bij ons. Druiven, brood, pindakaas, pasta, jam, sandwich spread, soepstengels, orange drink, koekjes en ga zo maar door. We hadden een prachtig uitzicht tijdens het picknicken. Het was echt super! Nadat we onze buik hadden volgegeten, reden we terug naar huis, althans dat was onze planning. We hadden weer een prachtig uitzicht en opeens kwam ik op het idee om nog even naar Jeffrey`s bay te gaan. Het schijnt daar heel mooi te zijn dus dat leek me wel wat. Ook de anderen leek het een goed idee. Maar aangezien we lekker aan het rijden waren hadden we helemaal niet meer aan Jeffrey`s bay gedacht en reden we die afslag helemaal voorbij. Omdat we toch wel even naar het strand wilden gaan hebben we de volgende afslag maar gepakt. We gingen uiteindelijk bij Blou water bay een strandwandeling maken. Daarna zijn we naar huis gegaan om ons even te douchen en klaar te maken voor een heerlijk etentje ergens in het stadje. Ik heb heerlijke spareribs samen met kippenvleugels op. Het was meer bot dan vlees dus er kon nog een toetje bij in. En ik zou geen Rianne heten als ik geen chocoladetoetje en/of ijs zou nemen. Een heerlijke brownie met een bolletje ijs was mijn nagerecht. Het was heerlijk! Na dit lekkere eten zijn we naar huis gegaan. We hebben Andriëtte even ons huis laten zien en daarna zijn we gaan slapen.


Dinsdag 18-02-2014
05:54. Mijn telefoon geeft zijn eerste geluiden af en ik probeer hem zo snel mogelijk stil te krijgen. Vandaag is de dag dat we naar Nieu Bethesda gaan. Dit is een super klein dorpje met 67 inwoners. De weersverwachting voorspelt dat we ongeveer 33 graden krijgen vandaag. Om zeven uur zitten we in de auto op weg naar Maranatha. Rond kwart over zeven komen we daar aan en nestelen we ons in het busje waarmee we naar Nieu Bethesda zullen rijden. De rit zal ongeveer 3,5 uur duren dus we hebben een dekentje, koekjes en muziek meegenomen. Om half 8 rijd het busje van het terrein van Maranatha af en hier begint onze dag. De zon is al snel erg warm dus we hebben ons kleedje niet meer nodig. Al snel hebben we een prachtig uitzicht. We rijden over een lange weg met een links en rechts een uitzicht over struiken en lage (vet)planten. Achter dit uitzicht staan prachtige bergen. Het is prachtig. Je kan uren rijden zonder dat je ook maar één auto tegenkomt. We zien een struisvogel, koeien, bokken en aapjes. Nadat we 4,5 uur hebben gereden komen we aan in Nieu Bethesda. Hier worden we vooraan afgezet om het marktje te bekijken. Je kunt het amper een marktje noemen maar zij zijn er trots op. Allereerst hebben we bekeken hoe onze beste man dieren maakte van blikjes. Hij maakte eerst met ijzerdraad een frame. Hierna knipte hij een leeg (cola)blikje in een lange smalle reep en wond deze om het ijzerdraad. Het was grappig om eens te zien. Hij maakte giraffes, kameleons, salamanders en nog wat andere dingetjes. Daarna gingen Anneke en ik de rest van de markt eens bekijken. Vooral de eerste vrouw wilde heel graag dat ik wat kocht. Ze gaf me overal ‘a special price’. Jammer genoeg kende ik dat al. Later praatte ik met haar en toen bleek dat ze soms zo een aantal dagen achter elkaar helemaal geen bezoekers kreeg. Ze verkochten uilen van klei en verder allemaal pruttel dingetjes.
We zijn een soort museum ingelopen (Ja zo`n dorpje heeft zelfs nog zijn eigen museum). Hier stonden heel veel zelfgemaakte beelden van klei. Kortom, je was er zo uitgekeken.
Omdat we de bus van Maranatha zagen staan liepen we naar dat huis. We zagen de mensen van Maranatha zitten en Anneke en ik besloten om eventjes een straatje verder te gaan om te kijken wat er allemaal te zien was. Daar ontdekten we tot onze verbazing dat ze zelfs een winkel hadden. Ik zag ineens coffeecreamer staan. 1 kg voor R40. Ik moest er eigenlijk wel om lachen want dit is in Port Elizabeth echt veel duurder. R40 is ongeveer 2,40 euro. Helemaal blij met onze coffeecreamer, liepen we de winkel. We liepen weer terug om vervolgens te zien dat de bus was verdwenen. Dit vonden we toch een beetje raar. Ineens werden we geroepen door de man van de blikken beestjes. Hij vertelde ons dat het busje al weg was en dat ze even naar ons hadden gezocht. Blij met deze nieuwe informatie gingen we er maar eventjes bij zitten. We keken elkaar eens aan en we dachten het zelfde: Oke, dit is Afrika. We liepen naar het huis waar ze hadden gezeten en daar vroeg ik of ze misschien wisten waar ze naar toe waren gegaan. Ze bleken vast naar de soepkeuken te zijn gegaan (hier krijgen kinderen eten en een zinvolle dagbesteding). Dit is aan de andere kant van het dorp. We besloten om er naar toe te lopen en zodoende zagen we ook nog wat van de townships. Met de townships wordt eigenlijk de krottenwijk bedoeld. Het was erg mooi om te zien. Kinderen lopen rond in alleen een onderbroekje, kleine blikken huisjes en om de huizen ligt meestal veel troep. We wisten gelukkig een beetje waar we naar toe moesten lopen en na een poosje zagen we de bus van Maranatha staan. Dit was nog bij de soepkeuken. We liepen er naar toe en hebben wat foto`s gemaakt van de kinderen. Ze zongen een paar liedjes voor ons en daarna was het tijd om een (waarschijnlijk) toekomstig project van Maranatha te bezoeken. Het was een super mooi huis met een prachtige omgeving voor kinderen. Hierna gingen we naar een klein restaurantje. We kregen met ons alleen één ‘menukaart’. Ze legde uit wat het inhield. Ook vertelde ze dat ze niet zo veel had dus we konden niet allemaal hetzelfde kiezen. Sommige keuzes had ze helemaal niet meer dus ze maakte het ons aardig makkelijk om te kiezen. We mochten nog eventjes haar huisje bezoeken (daar was ook de keuken). Mijn oog werd getrokken naar een piano in de hoek. We hebben gevraagd of ik mocht spelen en dat vond ze goed. Voor het eerst in 6 weken mocht ik eindelijk weer eens spelen. Toen ik de eerste noot speelde was ik al van gedachten veranderd en deed ik de pianoklep maar weer naar beneden. Na deze maaltijd zijn we weer aan de terugreis begonnen. We hebben hier vier uur over gedaan en toen waren we weer terug in de bekende omgeving. Ik heb genoten van deze dag!

Zo dat waren weer twee hoogtepunten van deze week. Ik hoop binnenkort wat foto`s toe te voegen. Anneke kan echt super mooie foto`s maken met haar camera dus ik ben super blij dat foto`s maken haar hobby is:).
We hebben het hier super naar onze zin! Ik ben heel blij dat we samen zijn gegaan. We hebben veel plezier en we begrijpen elkaar zonder dat we iets hoeven te zeggen.

Ik hoop dat ik binnenkort weer wat meemaak zodat ik weer iets leuks kan vertellen:). Dit weekend gaan we (zoals het er nu uit ziet) niet zo veel doen want het schijnt 38 graden te worden zaterdag. Maar aangezien we hier in Afrika zijn weet je het maar nooit. Je kunt hier beter geen planning maken want je wijkt er altijd van af.

Nou genoeg gezwam:)

Liefs Rianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

rianne

Actief sinds 19 Nov. 2013
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 25354

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2017 - 04 Oktober 2017

Wereldreis 2017-2018

04 Februari 2014 - 27 Juni 2014

Zuid-Afrika, van Port Elizabeth tot Hoedspruit

Landen bezocht: