Eerste stagedagen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van rianne Bluemink - WaarBenJij.nu Eerste stagedagen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van rianne Bluemink - WaarBenJij.nu

Eerste stagedagen

Blijf op de hoogte en volg rianne

12 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Heey allemaal,

Maandag 10-02-2014;

Vandaag is onze eerste officiële stagedag. We worden om 09:40 opgehaald door Laura. Aangekomen op de instelling stellen we onszelf eerst voor. We vertellen iets over onze achtergrond en over onze hobby`s. Dan krijgen we een rondleiding door de instelling. De instelling is veel groter dan we hadden gedacht. Er zijn verschillende soorten kamers voor jongens en voor meiden. Ook zijn er verschillende ruimtes waar verschillende activiteiten worden geboden. Zo is er een aquafonics, meerdere ruimtes waar huiswerktraining wordt gegeven en een speelplaats. We krijgen een korte rondleiding en zien snel iets van deze instelling. Omdat Laura de volgende studenten weer moest ophalen, waren we om 10:45 alweer thuis. We zijn toen het zwembad maar ingegaan want na zo`n dag keihard werken heb je dat wel verdient vonden wij! `s Middags hebben we nog even snel boodschappen gedaan en daarna hebben we in de zon gelegen; erg vervelend!

Dinsdag 11-02-2014;

Vandaag moet het dan echt gebeuren; onze eerste stagedag wordt nu een feit. Om 10 uur zijn we aangekomen bij Maranatha en krijgen we ons kantoor te zien. We zitten tijdens het werken helaas niet in hetzelfde kantoor. Er is zelfs een hek tussen deze kamers geplaats dus we kunnen als het hek op slot zit niet bij elkaar op visite. We zijn deze dag gelijk hard aan het werk gezet. We hebben rondjes gelopen, gekletst met onze huisgenoten (die werken hier ook) en daarna zijn we maar weer gaan zitten. Dit wisselde zich elke keer af en de tijd ging langzaam voorbij. We hebben een extra rondleiding gekregen van onze huisgenoten. Rond half 3 kwamen de kinderen van school en toen kregen we onze huiswerkkindjes te zien. Anneke had een jongetje en Rianne een meisje. Anneke heeft met de jongen gelezen en getekend (wat hij erg goed kan). Rianne heeft met haar huiswerkkindje sommen gemaakt. Het was heel cool om te zien dat ze het eerst niet goed snapte maar dat ze aan het eind de sommen zo kon maken.

Rond vijf uur gingen we naar huis. We hebben nog even wat voor de instelling opgezocht omdat we morgen een vergadering hebben. Ook even pootje baden in ons zwembad moest nog eventjes. Tja en daar hoort natuurlijk een heerlijke koude ‘Hunter’ (soort bier) bij.

Woensdag 12-02-2014;

Vandaag hebben we om 10 uur een meeting. Dit gaat iets anders dan in Nederland. We zaten onder een hele grote boom op een stoel. Met een lekkere temperatuur, een licht vlaagje wind en vol met energie zaten we te luisteren naar onze huisgenootjes die iets hadden opgezocht over verschillende methodieken. Het was erg interessant om naar te luisteren en we hebben hier ook zeker wat van geleerd. Daarna hadden we een gesprek met Harrison. We hebben van alles besproken over onze opdrachten. We moeten eerst de kinderen beter leren kennen, achtergrond informatie over de kinderen lezen in hun IDP`s (persoonlijk plan) en daarna kunnen we ons onderzoek starten. Het is de bedoeling dat we onze opdrachten uitvoeren door middel van animal therapy. Hoe we dit allemaal gaan vormgeven weten we nog niet precies maar de grote schets is er.
Hierna hebben we huiswerkbegeleiding voorbereid. S., het huiswerkmeisje van Rianne, heeft meestal geen huiswerk dus moet Rianne zelf huiswerk maken. Sommen bedenken, leren klokkijken en tafels leren hoort hier allemaal bij. Toen de kinderen thuiskwamen van school bleek het niet erg gezellig te zijn. Een paar van hen, waaronder ook S., hadden ruzie met elkaar. Dit moest eerst uitgesproken worden voordat we verder konden gaan.
Tegen de tijd dat de lucht geklaard was, was het uurtje huiswerktraining al voorbij. We hebben samen nog even gekeken bij “Life skills”, wat door onze huisgenoten werd gegeven. Dit houdt in dat je feiten en vaardigheden aanleert die heel belangrijk zijn voor je verdere leven. Ook gaat het hierbij om waarden en normen.
Morgen hopen we `s avonds een cursus te hebben over pesten. We worden overal erg goed bij betrokken merken we!

Jullie horen weer van ons!

• 13 Februari 2014 - 11:13

Nathalie:

Leuk om te zien hoe het daar gaat